A Bányai Bútorok tevékenysége igen összetett: az egyedi konyha- és fürdőszobabútorok gyártása mellett vállalnak komplett kivitelezést, részt vesznek nagyberuházásokban és nyugat-európai presztízsmárkáknak is szállítanak kiemelkedő minőségű bútorokat. Idén ismét részt vesznek a Konyhakiállításon, ennek örömére Bányai Balázzsal, a magyar tulajdonú vállalkozás egyik vezetőjével beszélgettünk a több száz éves családi örökségről, környezeti filozófiáról, felhasználóra optimalizált konyhai rendszerekről, bútoripari és fogyasztói trendekről, valamint a fogyó fakincsről. Olvasd el interjúnkat, és keresd őket március 1-3. között a Budapest Arénában!
Édesapám alapította a céget 1978-ban. Ő egy gyárban kezdte a pályafutását, azonban a családi történetünknek évszázadok óta szerves része a fa. Német gyökerekkel rendelkezünk, a 300 évvel ezelőtti betelepítésünk előtt is fával dolgoztunk.
Az induláskor magas hozzáadott értékű asztalosipari munkák – például templomberendezések – adták a tevékenység gerincét. Már akkor hajlított formák alkalmazásával dolgozott, ami ritkaságnak számított. A 80-as évek végén kezdett beépített konyhabútorokat készíteni, egy svéd kollégától elsajátított, Nyugat-Európában alkalmazott technológia és szemléletmód mentén. Az első nagy kiállításon jelentős sikereket ért el, ami az országos média figyelmét is felkeltette. Akkoriban szűkített elemválasztékkal dolgoztak a hazai házgyári konyhabútorgyártók, édesapám viszont egyedi megoldások kínálatával jelent meg a piacon.
92-ben egészült ki a tevékenység fürdőszobai termékek gyártásával. Ez szintén újkeletűnek számított, hiszen a fürdőszoba magas szintű bútorozása még nem volt különösebben elterjedt itthon. 96-ban jelentünk meg a nyugat-európai piacon a termékeinkkel, most is itt realizálódik a legfőbb piacunk. Családi vállalkozásként 2008-ban három testvéremmel vettük át a cég vezetését, jelenleg körülbelül 50 főt foglalkoztatunk.
Igyekszünk a konyhai és fürdőszobai bútorgyártásban a komplett vertikumot lefedni, azaz az alsó, közép és felső kategóriát, azonban az adott kategóriában mindig a lehető legtöbbet hozzuk ki a termékből ergonómiai szempontból és minőség tekintetében egyaránt.
Minőségben, stílusban is időtálló terméket alkotunk, ami hosszú távon szolgálja a megrendelőt. Nem az újrahasznosítást helyezzük előtérbe, hanem a bútorok élettartamát igyekszünk a versenytársainknál hosszabbra prognosztizálni, ezáltal automatikusan kevesebb hulladék generálódik. Az alsó kategóriában ez azt jelenti, hogy 15 évig olyan a bútor, mint új korában, a felsőnél pedig akár 25-30 évig is tartja az eredeti állapotát. Németországban végzett elemzések szerint a fürdőszobákat átlagosan 7 évente szétverik egészen a falig, azaz új csempére, bútorra, szaniterre cserélik a meglévőt. Ha ezt elnyújtjuk a duplájára, akkor feleannyi hulladékot termeltünk.
A rövidebb szállítási utak és idők mellett az elérhetőség előny, a hazai munkaerő foglalkoztatása pedig szerintem mindenképpen dicséretes. Az összes munkatársunkkal kollegiális viszonyunk van, névről ismerjük őket, ami számunkra is kiapadhatatlan hajtóerő.
Bizonyos körökben nagyon jó nevünk van, viszont a mainstream kereskedőknél nem feltétlen érezzük, hogy hazait preferálnák például a nyugat-európai helyett. Sokszor Ausztriában könnyebb megegyezni egy kereskedővel, mint itt Magyarországon, pedig ott a hazai beszállító mindenképpen előnyt élvez a versenyben, akár magasabb árakkal is. Ezt egyelőre itthon nem látjuk, de sokat küzdünk azért, hogy ha lehet, használjuk egymás termékeit, mozgassuk meg egymást, és együtt fejlődjön a piac.
Kevés az olyan hazai vállalat, ami 25-30 fővel vagy többel dolgozik, és fejlesztésre, kutatásra, új termékek bevezetésére képes áldozni, jellemzően asztalosműhelyekben készülnek bútorok. Mi az új termékek fejlesztéséhez tervezői platformot alakítunk ki. 4-5 emberen – tervezőmérnökön, formatervezőn stb. – megy át egy ötlet, mire elnyeri végső formáját. Így ergonómiai szempontból kidolgozottabb, jobban kihasználható, minőségi termék lesz a végén. Egy néhány fős asztalos cég is remek munkát tud végezni, de mi jóval nagyobb szellemi erőforrást tudunk a termékre fordítani méretünkből és működésünkből adódóan.
Teljesen át fogjuk szabni a konyhabútor rendszerünket. Azokban a háztartásokban, ahol napi szinten folyik konyhai munka, a hátfájások nagy részét a nem megfelelő konyhapult magasság okozza. Egy olyan rendszer kidolgozásán dolgozunk, amivel centiméter pontosan be tudjuk állítani a pult magasságát, a konyha használójához és a funkciókhoz illően optimalizálva a műveleti zónákat. Ez a gyakorlatban úgy történik, hogy megmérjük az ügyfél könyökmagasságát, és ehhez állítjuk be a pultot. A főzőzónát például 5-10 centivel alacsonyabbra, a mosogatózónát pedig 10 centivel magasabbra ajánlják helyezni a mosogatómedence miatt. Ezt a Konyhakiállításon láthatják először a látogatók.
92-ben mi hoztuk be a homogén Corian akrillapokat az országba, melyet az amerikai DuPont vállalat fejlesztett ki a 70-es években. Ezt az anyagot a műtőasztalokhoz találták ki, melyekhez korábban nehezen tisztítható követ vagy rozsdamentes acélt használtak, amin gyakran meghűltek a betegek. Ezt orvosolandó melegebb tapintású, de könnyen sterilizálható anyagra volt szükség, így született meg a Corian, ami gyorsan elterjedt a civil szférában is, konyhapultok, fürdők, közösségi terek kedvelt anyagává vált.
Ezáltal kerültünk közelebb a nagyberuházásokhoz, először közösségi mosdópultok, recepciós pultok szállításával. Ez egy külön divízió a cégen belül, ami például a MOL Campus, a Zene Háza, a Néprajzi Múzeum, a McDonalds éttermeibe vagy éppen az osztrák BILLA üzleteibe szállított vagy szállít berendezést.
Jellemzően fürdőszoba stúdióknak, épületgépész cégeknek szállítunk bútorokat. Ezek elsősorban termék tervezésére, fejlesztésére, gyártására irányuló B2B megkeresések, melynek keretein belül az általunk készített bútorokat saját márkánévvel forgalmazzák a megrendelők – például a Laufen.
Nyugat-Európában a bútoriparban és a szaniter piacon nagy márkák működnek, nagyfokú protekcionizmus alakult ki. Emiatt a nagy kereskedők saját márkás, jó minőségű termékekkel próbálják ezt ellensúlyozni. Fényes jövőt látok az ilyen jellegű együttműködések terén.
Idehaza főleg a felső szegmensbe dolgozunk, az első kézből szerzett tapasztalataink jelentős része innen származik. Évek óta hódítanak a nappalival együtt kialakított konyhák, ez továbbra is így van. A konyhai esztétikai szerepe fő szempont az ergonómia mellett. Előtérbe kerültek a festett frontok, színekben megjelentek az erősebb, kékes-bordós tónusok.
Manapság kellemetlen egzótákat használni: féltjük az esőerdőket és a Földet, így az európai fajok – például tölgy és dió – használata elvárás. Viszont nemzetközi szinten óriási probléma a fakincs fogyása, kevés olyan fa van, ami alkalmas bútorgyártásra. A tölgyfának például 100-120 év a vágásérése, ezt nehéz időszerűen pótolni; előfordul, hogy 50-60 éves fákat vágnak ki. Már fajoknál is megfigyelhető ez, pár éve például vörösfenyő igény merült fel nagykereskedőnél, de nem lehetett megoldani európai forrásból. Ez egy már érezhető nehézség a bútoriparban, ezért is kerülnek előtérbe a fafurnérok, melyek kevésbé terhelik a környezetet is.
Egy felsőkategóriás konyhát és két fürdőt viszünk ki az eseményre.
Fedezd fel a Bányai Bútorok minőségi darabjait a Konyhakiállításon, ahol a komplett konyhaberendezésen túl beépített és szabadonálló nagygépeket, kisgépeket és kiegészítőket is találsz, sőt, egész napos színpadi programokon lesheted el a konyhaművészet csínját-bínját! Addig is csatlakozz hozzánk Facebookon és Instagramon további érdekes tartalmakért és hasznos tanácsokért!